marți, 23 martie 2010

E-learning un fel de Windows Vista

Ieri am avut o discuţie cu ceva participanţi la un program de training pe care îl asistez ca si trainer, şi la un moment dat am întrebat ce părere ar fi avut dacă pregătirea pe care o facem in regim live am fi făcut-o la distanţă cu ajutorul noilor tehnologii informaţionale...trebuie să recunosc că reacţia a fost chiar un pic mai rea decât mă aşteptam, am vazut grimase pe feţele lor, care spuneau intr-un unison – Nuuu!

Această reacţie mi-a amintit de conferinţa „LearnTrends 2009” la care am avut ocazia să particip anul trecut. La acea conferinţă se sărbatorea oficial 10 Ani de E-Learning. Tonul conferinţei era dat de semi-eşecul suferit de aceasta tehnologie. La inceputul anului 2000 se spunea ca in mai putin de 10 ani, 90% din tot ce inseamnă educaţie se va face in regim la distanţă...ei...au tot trecut anii si din ce in ce mai puţin realist pareau acele opinii. Am ajuns in 2010 si incă mai puţin de 20% din educaţie la nivel mondial se face in regim de e-learning.

Motivele enunţate ale eşecului sunt numeroase:

- Tehnologizarea mondială are un ritm mult mai lent decât cel aşteptat

- E-learning este o tehnologie prea rigidă pentru schimbările zilnice ce au loc in lume

- Internetul este mai mult asociat cu „fun-ul” decât cu dezvoltarea

- Şi lista ar putea continua...

Ce ţine de Moldova, eu aş mai adauga un motiv, si anume cel cultural...noi ca şi popor suntem mai mult people-2-people decit people-2-technology, pentru noi autoritea dată de o vorbă buna sau de o stringere de mână are mai multă semnificaţie decât o apăsare de buton.

Are viitor E-learning in Moldova? Verdictul meu ar fi – DA, dar doar in sistem de blended learning, adica invăţamântul la distanţa sa fie unul din instrumentele utilizate si nicidecum tehnologia ce ar inlocui educaţia de la om-la-om.

p.s. iar comparaţia cu Vista a fost din seria „aşteptări nerealizate”)))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu