sâmbătă, 13 noiembrie 2010

Educație: așa cum o văd eu



De multe ori mi-am expus nemulțumirea vis-a-vis de formula educațională de la noi, dar nu îmi aduc aminte să fi avut șansa să o expun în o formă clar coagulată de îmbunătățire. Posibil pentru că nu aveam experiența necesară, sau pentru că nu făcusem conecția între toate elementele cheie până în acest moment.



În principiu aș începe prin separarea a trei termeni:
Învățământ
Educație
Dezvoltare
Odată ce avem aceste 3 definiții pot să exprim clar că nu voi încerca să revoluționez modelul de învățământ, în special cel din școli, deși acolo este baza. Mă voi orienta în această postare către modelul de educație din universități, astfel încât acesta ar asigura o dezvoltare sustenabilă aliniată spre necesitățile economice.

Fără apă în piuă.
Învățământul universitar în opinia mea ar trebuie să fie segmentat pe:

1. Educația pe științe și abilități fixe(hard skills): informația ar trebui plasată pe platforme electronice, testate, prietenoase și interactive. Stundeții să aibă acces nelimitate. Organizarea să fie simplă: calup de teorie, o totalizare sub formă de video/audio, test scurt pentru verificarea informației.
2. Educația pe abilități practice(soft skills): acestea să fie oferite în clase, în interacțiuni cât mai mari, practici gen comunicarea sau managementul proiectului, se deprind anume în grup pentru că se aplică în grup.
3. Evaluarea abilităților să fie sub formă de proiecte aplicative, cu obiective clare spre finalul acestora.

Evident în toată această experiență nu ne lipsim de profesori care pot fi abordați chiar și pentru punctul 1, atunci când apar neclarități.

De ce așa? Pentru că anume așa lucrează o instituție economică în lumea "matură", așa e poziționată informația și activitatea pe care o faci, dar cu părere de rău universitățile pe moment oferă un model total diferit: tu stai în bancă și scrii pe foaie, apoi în momentul angajării te ciocnește de o realitate ostilă de care nu ești pregătit, și înveți totul din nou.


Trainerly yours
Nicolae Apostu


4 comentarii:

  1. Sunt in totalmente de acord cu tine Nicolae , modelul de invatamint la noi e la pamint si nu doar la noi , sunt probleme si in alte parti ... In genere scoala - universitatea iti da foarte putine lucruri utile pentru ati continua viata precum ne-am dori-o noi, astazi ca sa devii un profesionist in domeniul in care tie iti place sa fii tre sa studiezi singur, sa inveti totul adaugator , de ce ? pentru ca universitatea la acest lucru nu se gindeste, ea isi are un stil de predare foarte rau, informatia pe care noi o acumulam in primul an deja in anul 5 se socoate invechita insa profesorii mai departe repeta si predau aceeasi informatie... universitatile pregatesc studentii care vor putea lucra pentru salarii , de parca asta si ar fi mecanismul nu de a face din noi studentii niste oameni de afaceri , profesionisti care am putea ridica economia data dar niste "ciobeni" care vom continua sa facem ceea ce au facut in urma noastra multi alti studenti , si unde aici putem gasi o inflorire a economiei ? mai in scurt sa schimbi ceva la moment e cam complicat dar daca de pe acum ne vom da interesul si vom incerca cite putin sa implimentam ceva nou poate ca copii nostri vor avea ocazia sa fie mult mai multumiti decit noi :) Eu iti sustin idea !

    Gutu Ion .

    RăspundețiȘtergere
  2. dacă mi se dă mână liberă eu pot implementa sistemu în 3 ani în cel puțin o universitate

    RăspundețiȘtergere
  3. Nicu, e bine, dar mi se pare că până la universitate mai e de lucru, eu aș începe schimbarea cu liceul.
    Universitatea e doar un segment de problemă, pentru eficiență, trebuie tratată întreaga problemă. Și dacă ar fi să fie pe pași implimentată soluția, e nevoie să se înceapă cu liceul, altfel se pierd cam 3 ani :).

    RăspundețiȘtergere
  4. nu am idee ce să fac la liceu, nu văd cum să produc schimbarea acolo, cel puţin pe moment

    dar la universitate am deja propunerea formulată, de asta am început de aici

    tu ai propunere clară pentru reforma liceelor?

    RăspundețiȘtergere